Η Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα, ιδρύτρια και ψυχή του Διαδραστικού Ευρωπαϊκού Σχολείου εδώ και σχεδόν 20 χρόνια, μας αποκαλύπτει πώς γεννήθηκε η ιδέα του ΔΕΣ, ποια είναι η φιλοσοφία του και καταθέτει: «Ως ιδρύτρια του ΔΕΣ, έχω την τιμή μέσα από το έργο μου να δω πολλά παιδιά να ανθίζουν, να βρίσκουν το δικό τους νόημα και να νιώθουν υπερήφανα για τον εαυτό τους».

Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα, πώς γεννήθηκε η ιδέα του ΔΕΣ (Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο), ενός τόσο διαφορετικού σχολείου;

Το ΔΕΣ είναι μια επιστημονική απόδειξη αγάπης. Αποτελεί τον ιδανικό συνδυασμό της επιστημονικής γνώσης και προσέγγισης στην εκπαίδευση και της αγάπης για τα παιδιά και τις δυνατότητές τους. Η ιδέα ενός τέτοιου σχολείου γεννήθηκε μαζί με τη μητρική μου ιδιότητα. Γνώριζα ως επιστήμων τα ελλείμματα της εκπαίδευσης, αλλά ως μητέρα αποφάσισα ότι έπρεπε να κάνω κάτι για αυτό. Η ιδέα του ΔΕΣ γεννήθηκε μαζί με την κόρη μου, Άννη, και αναπτύχθηκε μαζί της.
Ένα μωρό που μεγαλώνοντας μου έδωσε κάθε δίκιο σε όσα θεωρητικά πίστευα. Ένα δημιουργικό παιδί που από την προσχολική ηλικία είχε ήδη δείξει το ταλέντο της και που δεν ήθελα επ’ ουδενί να καταπιέσω με μια συμβατική εκπαίδευση. Ένα παιδί με ευαισθησίες και ταλέντα που στο παραδοσιακό σύστημα της ήταν άχρηστα πλεονεκτήματα –καθώς δεν αφορούσαν τις επιδόσεις της στα γλωσσικά μαθήματα ή τα μαθηματικά–, στην πραγματικότητα όμως ήταν τα φτερά της για να πετάξει στους δικούς της ουρανούς.
Η κόρη μου βρίσκει το δρόμο της ως εικαστικός-ζωγράφος επειδή πίστεψα στο ταλέντο και στην ιδιαίτερη φύση της. Δεν στάθηκα σε παγιωμένες αντιλήψεις και της έδωσα μπογιές όταν οι υπόλοιποι επέμεναν να της δίνουν μολύβι. Δεν παύει να είναι ένα παιδί που γνωρίζει όσα έπρεπε να μάθει στα γνωστικά αντικείμενα της δωδεκάχρονης εκπαίδευσης, υπήρξε άριστη μαθήτρια για την ακρίβεια, με επιτυχίες σε όλα τα μαθήματα και τριτοβάθμια εκπαίδευση που ολοκληρώνεται με το μάστερ της στο Institute of Visual Cultures AKV St.Joost, συνεχίζοντας με τη διδακτορική της διατριβή. Αυτό όμως που αγάπησε περισσότερο και γνωρίζει καλύτερα είναι η τέχνη της και αυτή υπηρετεί με πάθος! Αυτό ήταν που με ενέπνευσε και που κάνει το ΔΕΣ ιδιαίτερο! Τα παιδιά μας γνωρίζουν όλα όσα πρέπει με επιστημονική εγκυρότητα και υψηλή ποιότητα. Κατακτούν τους γνωστικούς στόχους και ανταποκρίνονται άριστα σε υψηλά κριτήρια της εκπαίδευσης, είναι όμως ελεύθερα να εξελίσσουν αυτό που αγαπούν περισσότερο, χωρίς ενοχές και προκαταλήψεις!
Στο ΔΕΣ ένα μαθηματικό μυαλό εκτιμά την τέχνη και τον αθλητισμό και μια μπαλαρίνα ξέρει μαθηματικά! Κι αυτό είναι το μυστικό, αγαπάμε τη μάθηση, αγαπάμε τον εαυτό μας, γινόμαστε η καλύτερη εκδοχή μας!

Η Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα, Founder & CEO του ΔΕΣ, µε την εικαστικό κόρη της, Άννη Ρήγα annieriga_

Ποια είναι η φιλοσοφία που διέπει το Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο;

Η φιλοσοφία του ΔΕΣ βασίζεται στη θεωρία των πολλαπλών ευφυϊών του Ηoward Gardner, στη διαφοροποιημένη και ανεστραμμένη διδασκαλία και στην τεκμηριωμένη πεποίθηση ότι κάθε παιδί μπορεί και πρέπει να αναγνωρίζεται για αυτό που είναι. Να διαπρέπει στον ιδιαίτερο τομέα όπου έχει ταλέντο και να διαμορφώνει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, απαλλαγμένη από τη στείρα νοοτροπία της περιοριστικής, κατευθυνόμενης και ελεγχόμενης εκπαίδευσης. Διακρίνεται για τον επίκαιρο χαρακτήρα του, για το ευφάνταστο και δημιουργικό πρόγραμμά του. Είναι IB World School (Primary Years Programme) και δίγλωσσο bilingual σχολείο.
Το πρόγραμμά του βασίζεται στην πολλαπλή νοημοσύνη και στην αναγνώριση πολλών και διαφορετικών τύπων μάθησης. Το ΔΕΣ προωθεί τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης και κρατά ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας με την Ευρώπη συμμετέχοντας σε πολλά διαφορετικά προγράμματα Erasmus+.
Οι μαθητές επωφελούνται τα μέγιστα από τη διαρκή επαφή με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, την ανταλλαγή ιδεών και απόψεων και τη συμμετοχή σε projects διαθεματικού και διεπιστημονικού χαρακτήρα. Μέρος της φιλοσοφίας του ΔΕΣ αποτελεί, επίσης, η πεποίθηση ότι η παιδεία πρέπει να έχει διευρυμένο χαρακτήρα και να αναπτύσσει όχι μόνο τους γνωστικούς ορίζοντες, αλλά και τις δεξιότητες των παιδιών μας. Προγράμματα όπως η συναισθηματική νοημοσύνη, η φιλοσοφία, η ρητορική, το coding και το stem, η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών, ο θεσμός των ομίλων (Θαλής, Πυθαγόρας, Δημόκριτος), η επιχειρηματικότητα και το πρόγραμμα αρχιτεκτονικής, που εφαρμόζονται ακόμα και από τον παιδικό σταθμό ΔΕΣ, δίνουν στην εκπαίδευση τον οικουμενικό και πολυδιάστατο χαρακτήρα που οφείλει να έχει στη σύγχρονη εποχή.

Ποιες είναι οι μέθοδοι εκμάθησης και ενίσχυσης της ανάπτυξης των παιδιών;

Η μαθητοκεντρική προσέγγιση είναι βασικός πυλώνας του ΔΕΣ. Οι μαθητές βρίσκονται στο επίκεντρο της μάθησης, συμμετέχουν ενεργά σε αυτήν, εμπλέκονται στη διαδικασία της γνώσης, διασφαλίζοντας έτσι τη γνωστική εμπέδωση και τη βιωματική κατανόηση των διδακτέων εννοιών. Σε αυτό συμβάλλει και η φιλοσοφία του IB-PYP προγράμματος, η οποία προκρίνει την Project based διδασκαλία και την εμβάθυνση στην ύλη μέσα από την ενεργή ενασχόληση των μαθητών.
Οι θεματικές ενότητες εξετάζονται υπό διαφορετικό πρίσμα κάθε φορά και ανταποκρίνονται σε ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών που καλύπτουν πολλές και διαφορετικές πτυχές του θέματος. Αυτό, σε συνδυασμό με τη διαφοροποίηση και τη διαθεματική προσέγγιση από διαφορετικούς γνωστικούς τομείς, κάνει τη γνώση προσβάσιμη σε όλους τους μαθησιακούς τύπους. Μέσω της διαφοροποίησης, δεν υπάρχουν στεγανά και όρια στο τι μπορούν οι μαθητές να πετύχουν και στο ποιο είναι το ανώτατο σημείο όπου μπορούν να φτάσουν σε κάθε γνωστικό αντικείμενο.
Όταν ένας μαθητής στην ηλικία του δημοτικού βρίσκει τον τρόπο να κατακτήσει τη γνώση και να αγαπήσει τη μάθηση, τότε ανοίγει και ο δρόμος για να αναπτύξει κάθε είδους δεξιότητα και να καλλιεργήσει κάθε είδους αξία! Τα παιδιά χρειάζονται την αποδοχή του εαυτού τους για να μάθουν να αποδέχονται και τον κόσμο γύρω τους. Αυτή είναι η βασική μέθοδος επιτυχίας. Οι μαθητές του ΔΕΣ μαθαίνουν να αγαπούν και να αποδέχονται τον εαυτό τους, τη διάνοιά τους και τη φύση τους και άρα αναπτύσσονται σε ολοκληρωμένες και ισορροπημένες προσωπικότητες.

«Στο ΔΕΣ τα παιδιά ακολουθούν τα όνειρά τους», τονίζει η Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα.

Με ποιους τρόπους βρίσκεται κάθε παιδί ξεχωριστά στο επίκεντρο ώστε να αξιοποιεί τις δεξιότητές του και με ποιους ενθαρρύνονται η κοινωνικοποίηση και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα;

Κάθε παιδί ενθαρρύνεται να είναι ο εαυτός του και να ακολουθεί τα όνειρά του. Αυτή ήταν η αρχή μου όταν μεγάλωσα την κόρη μου κι αυτό αποτελεί την αρχή του ΔΕΣ τώρα! Κάθε παιδί βρίσκεται στο επίκεντρο καθώς αντιμετωπίζεται με σεβασμό και αποδοχή. Μια βασική παράμετρος αυτής της αποδοχής είναι η αποφυγή κάθε σύγκρισης ανάμεσα στα παιδιά. Κάθε παιδί συγκρίνεται μόνο με τον εαυτό του: Πού ήταν; Πού έφτασε; Τι πέτυχε; Αυτό τοποθετεί κάθε παιδί στο επίκεντρο. Οι δυνάμεις, οι δυνατότητες και οι δεξιότητες κάθε παιδιού δεν είναι μετρήσιμες και συγκρίσιμες, αλλά αυτόνομες, μοναδικές και εξελίξιμες προς όφελός του! Η εσωτερική αρμονία κάθε παιδιού είναι η αρχή ενθάρρυνσης στην κοινωνικοποίηση και στο σεβασμό προς τη διαφορετικότητα.
Στο ΔΕΣ μαθαίνουμε ότι το διαφορετικό δεν είναι κολάσιμο ούτε αδιανόητο, είναι μορφή ύπαρξης που δικαιωματικά βρίσκεται δίπλα μας. Οι άνθρωποι είναι ίδιοι αλλά και διαφορετικοί με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους και αυτό κάνει τον κόσμο πολύχρωμο, ενδιαφέροντα και γεμάτο επιλογές! Την παραδοχή αυτή διδάσκουμε στα παιδιά μας βιωματικά και θεωρητικά.

Το ΔΕΣ κινείται out of the box πολλά χρόνια τώρα. Τι έχετε εισπράξει από γονείς και παιδιά από την έως τώρα δράση σας;

Ως μητέρα έχω δει την κόρη μου να μετουσιώνει τη θεωρία της δημιουργικότητας στην εκπαίδευση, να ακολουθεί άφοβα το όνειρό της και να ολοκληρώνεται σε μια προσωπικότητα χωρίς ακρωτηριασμό από τα πάσης φύσεως καλούπια. Νιώθω υπερήφανη που κατάφερα να της δώσω χώρο και τρόπο να αξιοποιήσει τις δικές της δεξιότητες. Σήμερα είναι δίπλα μου και μέρος του ΔΕΣ. Η ίδια υπήρξε αφορμή έμπνευσης για τη δημιουργία του ΔΕΣ και ως καλλιτέχνης είναι μέρος της εκπαιδευτικής ομάδας διοχετεύοντας μέρος της δημιουργικότητας και της ενέργειάς της στην εκπαίδευση.
Ως ιδρύτρια του ΔΕΣ, έχω την τιμή μέσα από το έργο μου να δω πολλά παιδιά να ανθίζουν, να βρίσκουν το δικό τους νόημα και να νιώθουν υπερήφανα για τον εαυτό τους. Έχω συμβάλει στο να έχουν αυτοπεποίθηση και όπλα για να κερδίσουν τη ζωή και τα όνειρά τους. Η αγάπη και η ανταπόκριση των ίδιων των παιδιών επιβεβαιώνουν το αποτύπωμά μου.
Από την άλλη, οι γονείς που μέσα από το ΔΕΣ βλέπουν τον κόσμο των παιδιών τους να διευρύνεται και να στρογγυλεύει, να γίνεται ένας κόσμος χωρίς σύνορα που ταιριάζει σε όλους, εκφράζουν την ίδια αγάπη και ευγνωμοσύνη.
Έχοντας πλέον διανύσει περίπου 20 χρόνια στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, νιώθω υπερήφανη κάθε φορά που βλέπω την εξέλιξη των μαθητών του ΔΕΣ και κάθε φορά που μαθαίνω για τις επιτυχίες τους σε κάθε τομέα. Κρυφογελάω όταν σκέφτομαι ότι ένα άριστο μαθηματικό, γλωσσικό, αθλητικό, καλλιτεχνικό ταλέντο, ένα φιλέρευνο πνεύμα ή μια ρητορική διάνοια βρήκε το χώρο του να αναπτυχθεί χωρίς να χρειαστεί να θυσιάσει τη γνώση για να καλλιεργήσει το ταλέντο του ή να θυσιάσει το ταλέντο του για να καλλιεργήσει τη γνώση.
Κάθε πρωί οι μαθητές του ΔΕΣ έρχονται στο σχολείο ενθουσιασμένοι, γεμάτοι χαρά και ανυπομονησία για την ημέρα που ξεκινά, γεμάτοι θετική ενέργεια και θετικά συναισθήματα, έτοιμοι να δεχθούν τη νέα γνώση και να γνωρίσουν κάθε είδους επιστήμη! Η αξία αυτής της παραδοχής είναι ανεκτίμητη!

Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα
Founder & CEO
www.deschool.eu
deschoolathens

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ,

Ακολουθήστε το HELLO στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ