Όλοι ξέρουμε ότι τη Μεγάλη Πέμπτη οι νοικοκυρές βάφουν τα πασχαλινά αβγά κόκκινα, για να τα έχουν έτοιμα για το βράδυ της Ανάστασης. Ξέρουμε όμως το γιατί;
Για την Εκκλησία μας, η Μεγάλη Πέμπτη είναι η ημέρα του Μυστικού Δείπνου, δηλαδή η ημέρα που ο Ιησούς κάθισε στο ίδιο τραπέζι με τους μαθητές Του, προανήγγειλε τη σύλληψη και τη σταύρωσή Του και, στη συνέχεια, προσευχήθηκε μόνος στο Όρος των Ελαιών, όπου τον βρήκαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες.
Στην ουσία, δηλαδή, η Μεγάλη Πέμπτη σηματοδοτεί την απαρχή του μαρτυρίου που πέρασε ο Κύριος μέχρι να φτάσει η μέρα της Ανάστασής Του. Πρόκειται για μέρα πολύ σημαντική, καθώς οδηγεί στην κορύφωση του Θείου Δράματος, τη Μεγάλη Παρασκευή. Γι’ αυτό και παλιότερα ειδικά, θεωρούταν απαγορευτικό για τις νοικοκυρές να κάνουν δουλειές στο σπίτι. Η μόνη δουλειά που «επιβάλλει» η παράδοση, είναι το βάψιμο των αβγών. Γιατί;
Όπως έχει περάσει ανά τους αιώνες, η Μαρία Μαγδαληνή πήγε στη Ρώμη για να επισκεφθεί τον Αύγουστο και να διαμαρτυρηθεί για τη στάση του Ποντίου Πιλάτου, ο οποίος επέτρεψε τη σταύρωση του Κυρίου. Φυσικά του ανέφερε ότι ο Ιησούς αναστήθηκε, όμως ο Ρωμαίος άρχοντας δεν την πίστεψε.
Εκείνη, για να τον πείσει του είπε πως το αβγό που κρατούσε εκείνη τη στιγμή στο χέρι του θα κοκκίνιζε αν η Ανάσταση του Κυρίου είχε γίνει στα αλήθεια. Ο Αύγουστος γέλασε, όμως ξαφνικά είδε το αβγό που κρατούσε να γίνεται κατακόκκινο και έχασε τα λόγια του.
Υπάρχει, όμως, και μια άλλη εκδοχή, που αναφέρει ότι η Παναγία μετέφερε ένα καλάθι με κόκκινα αβγά στους στρατιώτες που φύλαγαν τον τάφο του Κυρίου. Πηγαίνοντας, ήλπιζε μέσα της πως θα της δώσουν καλά νέα και, πράγματι, η ευχή της πραγματοποιήθηκε αφού ο Υιός της είχε αναστηθεί!
Για άλλους, βέβαια, το κόκκινο χρώμα στο οποίο παραδοσιακά βάφονται τα αβγά συμβολίζει το αίμα του Χριστού, που έτρεξε από το σταυρό, ενώ άλλοι θεωρούν ότι είναι απλώς μια έκφραση χαράς για την Ανάσταση, που έρχεται.
Στην ουσία, το αβγό είναι ένας σπόρος, κάτι που πρέπει να σπάσει για να βγει από μέσα η νέα ζωή. Ακριβώς όπως και ο τάφος του Κυρίου, που έσπασε για να γίνει η Ανάσταση.
Μαζί με το βάψιμο των αβγών, οι περισσότερες νοικοκυρές αφιερώνουν τη Μεγάλη Πέμπτη στο ζύμωμα. Κουλουράκια και τσουρέκια έχουν την τιμητική τους σε κάθε σπίτι όπου, ανάλογα με την περιοχή και τον τόπο, ετοιμάζονται διαφορετικά γλυκίσματα. Στην Κορώνη, για παράδειγμα, φτιάχνουν λαμπριάτικες κουτσούνες, στην Κρήτη λυχναράκια και σκαλτσούνια και πάει λέγοντας.
Σε κάθε περίπτωση, τόσο το βάψιμο όσο και το ζύμωμα είναι ασχολίες ευχάριστες και γιορτινές, που ξορκίζουν το πένθιμο ύφος της ημέρας και προαναγγέλλουν τον ερχομό της Λαμπρής!
Photo credits: istock