Christian Dior – «New Look»: Η ιστορία πίσω από το σχέδιο που καθόρισε τη σύγχρονη μόδα

Στις 12 Φεβρουαρίου 1947, καθώς η Ευρώπη συνεχίζει να ανακάμπτει από την καταστροφή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γάλλος σχεδιαστής μόδας Christian Dior λανσάρει την πρώτη του συλλογή: τη «New Look».

Christian Dior - «New Look»: Η ιστορία πίσω από το σχέδιο που καθόρισε τη σύγχρονη μόδα

Η νέα αυτή όψη που εισήγαγε στη μόδα ο Γάλλος couturier έμελλε να προκαλέσει αμέτρητες αντιδράσεις προτού καταστεί σημείο καμπής στην παγκόσμια ιστορία της ένδυσης.

Στρογγυλεμένοι ώμοι, μεσάτα σακάκια, ανοιχτές πλισέ φούστες σε Α γραμμή που έφταναν μέχρι τη γάμπα, ήταν τα χαρακτηριστικά που καθόρισαν αυτό που διαχρονικά θα ονομάζαμε «The New Look».

Όπως έγραψε η Edna Woolman Chase, συντάκτρια της Vogue εκείνη την εποχή, στα απομνημονεύματά της, «τα ρούχα του Dior, ενώ ήταν καθημερινά και φορέσιμα, έδιναν στις γυναίκες την αίσθηση ότι είναι γοητευτικές με κοστούμια και την ίδια στιγμή υπήρχε μια αρκετά ρομαντική γεύση πάνω τους».

Μετά τη λιτότητα των χρόνων του πολέμου, αντιπροσώπευαν επίσης μια επιστροφή σε μια θηλυκότητα και σε μια διακοσμητική και πιο εκλεπτυσμένη προσέγγιση του ρούχου που υπερέβαινε τις ανάγκες επιβίωσης και προστασίας από τον καιρό.

Μην ξεχνάμε πως στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά και μετά το πέρας του, πολλοί ήταν εκείνοι που χρησιμοποίησαν υλικά από αλεξίπτωτα για να δημιουργήσουν ρούχα και λοιπά καλύμματα, καθώς δεν υπήρχε διαθεσιμότητα άλλων υφασμάτων.

Μετά από χρόνια, λοιπόν, στρατιωτικών στολών, περιορισμών και ελλείψεων ο Christian Dior δεν πρόσφερε απλώς μια νέα εμφάνιση, αλλά μια νέα προοπτική.

Αλλά για πολλούς Ευρωπαίους που εξακολουθούν να ζουν με τη στέρηση της μεταπολεμικής τροφής, της ενέργειας και του δελτίου υφασμάτων, τα στυλ του Dior -που χρησιμοποιούσαν υφασμάτινες αυλές για ένα μόνο φόρεμα- θεωρούνταν προσβλητικά σπάταλα. Μερικές γυναίκες που φορούσαν φόρεμα New Look κυνηγήθηκαν στους δρόμους και δέχτηκαν επιθέσεις. Οι κριτικοί χαρακτήρισαν τα σχέδια υπερβολικά και αντιπατριωτικά.

Κι όμως, το New Look του Christian Dior και συγκεκριμένα το μεσάτο bar jacket κατάφερε να γράψει την πιο μακρά ιστορία στη μόδα. Η συλλογή “New Look” του Dior ήταν μια αποκήρυξη του στυλ της δεκαετίας του 1920 και του 1930, και ήταν επίσης σαφώς προσαρμοσμένη στο στυλ και τα σώματα του τέλους του 19ου αιώνα. Το κοστούμι “Bar” θεωρήθηκε το πιο εμβληματικό μοντέλο της συλλογής, εκδηλώνοντας όλα τα χαρακτηριστικά του δραματικού σχεδιασμού του Dior.

Έγγραφα στα αρχεία του Dior αποδεικνύουν ότι η αρχική εκδοχή του κοστούμι “Bar” είχε γιακά με εγκοπή. Αυτή η παραλλαγή με τον γιακά με σάλι, ίσως αποτέλεσμα της απαίτησης μιας πελάτισσας, φωτογραφήθηκε επίσημα από τον Dior κατά τη δημιουργία της, υποδηλώνοντας την έγκριση του οίκου Dior.

Και σχεδόν 80 χρόνια μετά, η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου που έχει πειραματιστεί ουκ ολίγες φορές με τις γραμμές του New Look, σχεδιάζει για πρώτη φόρα μια plus size εκδοχή του New Look, για την μουσικό Y Seult η οποία και φόρεσε το θρυλικό σχέδιο στο 77ο φεστιβάλ κινηματογράφου των Καννών.

Και γιατί αυτό είναι ιστορικό; Γιατί όχι μόνο δίνει τη δυνατότητα σε μια plus size μαύρη γυναίκα να φορέσει το συγκεκριμένο ρούχο ή οποιοδήποτε άλλο ρούχο, αλλά σέβεται το αρχικό όραμα του Christian Dior που δεν ήταν άλλο από την αυτοδιάθεση των γυναικών και την προσφορά εκ μέρους του σε αυτές, της δυνατότητας να ντυθούν όπως επιθυμούν μετά από μια σκοτεινή περίοδο κατά την οποία η ένδυση περιοριζόταν στα βασικά.

Βέβαια, όλο αυτό συμβαίνει εντός πλαισίων που σαφώς και απαιτούν μια προνομιακή θέση και σχέση με τη χώρα, αλλά τέτοια μικρά βήματα ανοίγουν τον χώρο αλλά και ακόμη πιο σημαντικές συζητήσεις γύρω από αυτόν και τη σχέση του με την κοινωνία.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ CHRISTIAN DIOR, , , ,

Ακολουθήστε το HELLO στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ