Ανήσυχο πνεύμα, με σημαντική δραστηριότητα στο χώρο της Ελληνικής Μόδας ο Θεόδωρος Λεβεντάκης είναι σήμερα ένας Έλληνας designer με ιδιαίτερη προσωπική αισθητική και αναφορές, που έχει σαν βάση το Παρίσι.
Ποια είναι τα στοιχεία της διαδρομής σου στη ζωή που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο να είσαι αυτός που είσαι σήμερα;
Τα πρώιμα βιώματα μου, οι πρωταρχικές εικόνες και εμπειρίες, έπαιξαν τον κύριο και καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξή μου, κάτι το οποίο πιστεύω ότι καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη κάθε ανθρώπου. Σίγουρα το ότι από μικρός καθόμουν με τις ώρες διαβάζοντας ποίηση και ιστορία, ή ζωγραφίζοντας, έχει άμεση σχέση με το ότι αυτή τη στιγμή ασχολούμαι με μια μορφή τέχνης, τη μόδα, γιατί για εμένα η μόδα είναι πρωτίστως μια μορφή έκφρασης των συναισθημάτων και του ψυχισμού μου.
Μετέπειτα, στην ηλικία των 15-16 χρονών, είχα την ευκαιρία να βρεθώ σε atelier μεγάλων ζωγράφων και συνεχίζοντας στα 18 μου ξεκίνησα να δουλεύω σε atelier μόδας, ταυτόχρονα με τις σπουδές μου σε αυτήν. Επίσης, ένα άλλο πολύ σημαντικό κομμάτι της εξέλιξης μου είναι οι άνθρωποι που βρέθηκαν στη ζωή μου, άλλοι παρέμειναν, άλλοι έφυγαν και άλλοι πηγαινοέρχονται· ç’est la vie!
Ποιες είναι οι στιγμές της μέχρι τώρα διαδρομής σου που θεωρείς πιο σημαντικές; Τι έχεις αποκομίσει από τις συνεργασίες σου με Έλληνες σχεδιαστές όπως ο Άγγελος Φρέντζος και ο Γιώργος Ελευθεριάδης;
Κάθε στιγμή στο ταξίδι της δημιουργίας έχει τη δική της βαρύτητα και σημασία. Σημαντικό για εμένα είναι ακόμη και η ιστορία που μπορεί να κρύβεται πίσω από ένα παλτό, από ένα φόρεμα. Από το πού βρέθηκε το ύφασμα μέχρι την όλη διαδικασία υλοποίησής του κ.τ.λ. Σίγουρα μια καθοριστική στροφή στην επαγγελματική μου πορεία έγινε όταν ήμουν creative director στο atelier του Κωνσταντίνου Μελή. Εκεί είχα τη δυνατότητα να δημιουργήσω μέσα σε ένα πολύ μεγάλο atelier υψηλής ραπτικής για τα δεδομένα της Ελλάδας και να μάθω, από ανθρώπους με πολυετή εμπειρία, παραπάνω τεχνικές όσον αφορά το «sur mesure» ένδυμα.
Με τον Άγγελο Φρέντζο έχω συνεργαστεί πολλά χρόνια. Είναι ένας σχεδιαστής με άπειρη δημιουργικότητα, γνώση και φαντασία, και ένας επαγγελματίας με συνεχομένη παρουσία και φωνή στην παγκόσμια αγορά. Η έμπνευσή του διαρκής και ασταμάτητη, ένα πραγματικό σχολείο για εμένα, που μου έδωσε την ευκαιρία και τη δυνατότητα από πολύ μικρός να δημιουργήσω και να μάθω πολλά για την παγκόσμια βιομηχανία της μόδας, καθώς και τον τρόπο που αυτή λειτουργεί. Με τον Γιώργο Ελευθεριάδη είχα μια συνεργασία για μικρό χρονικό διάστημα. Πρόκειται, επίσης, για έναν επαγγελματία του χώρου με το δικό του προσωπικό urban στυλ, από τον οποίο έμαθα καλά τη σημασία του σωστού πατρόν στο prêt-à-porter.
Πως θα περιέγραφες τη φιλοσοφία πίσω από τα σχέδια σου;
Παρατηρώντας κάποιος τη δουλειά μου σίγουρα ταξιδεύει σε έναν κόσμο ονειρικό, ίσως και θεατρικό, αλλά για εμένα, κυρίως σε έναν κόσμο «δραματικό» με την έννοια του αρχαιοελληνικού δράματος. Ετυμολογικά η λέξη «δράμα» προέρχεται από το ρήμα δράω-ω, και αναφέρεται στο είδος της ποίησης η οποία συνοδεύεται από την αναπαράσταση των πράξεων που περιγράφει. Το δράμα είναι δημιούργημα του ελληνικού πνεύματος και έχει τρία είδη: την κωμωδία, την τραγωδία και το σατυρικό δράμα. Πάνω σε αυτήν τη φιλοσοφία του «δράματος», σε συνδυασμό με στοιχεία δανεισμένα από το Ρομαντισμό και το Σουρεαλισμό, βρίσκεται η κινητήριος τροχιά στην οποία μου αρέσει να δημιουργώ.
Τι είναι αυτό που θεωρείς ότι χαρακτηρίζει τη δουλειά σου;
Το αίνιγμα, η αλληγορία, το μυστήριο και ο αισθησιασμός είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά της αισθητικής μου. Σίγουρα υπάρχει μια νοσταλγία των ένδοξων εποχών και της πραγματικής «επανάστασης» σε κάποιες από τις δημιουργίες μου. Στο τεχνικό κομμάτι, τόσο η επιμονή μου στη λεπτομέρεια, στα φινιρίσματα, στo πάντρεμα διαφορετικών υλικών και υφών, όσο και στο χειροποίητο κέντημα, σε συνδυασμό με διάφορες τεχνικές υψηλής ραπτικής σε γυναικεία και αντρικά ενδύματα, είναι ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά μου.
Τι σε οδήγησε στην απόφαση να φύγεις για το Παρίσι;
Ως ανήσυχο πνεύμα, σε μια διαρκή αναζήτηση του καλλιτεχνικού μου, και όχι μόνο, «είναι», αποφάσισα να φύγω από την Αθήνα, μια πόλη στην οποία έχω δουλέψει αρκετά χρόνια και γνωρίζω πολύ καλά. Το Παρίσι είναι η μητρόπολη της υψηλής ραπτικής ακόμη και σήμερα. Επομένως, για ένα δημιουργό ο οποίος θέλει να ακολουθήσει την υψηλή ραπτική, είναι κατά κάποιο τρόπο μονόδρομος. Εύκολο; Καθόλου! Αντιθέτως, χρειάζεται πολύ υπομονή και επιμονή.
Ποιες είναι οι πιο σημαντικές σου εμπειρίες στο χώρο της Μόδας στη Γαλλική πρωτεύουσα;
Από τις πιο σημαντικές εμπειρίες για εμένα προσωπικά στο Παρίσι, όσον αφορά τη μόδα πάντα, είναι η επίσκεψη μου σε atelier της haute couture γνωστών οίκων μόδας και η δυνατότητα να δω από πολύ κοντά, πέρα από τις πρωτότυπες δημιουργίες αυτές καθαυτές, και τον τρόπο που δουλεύουν οι couturiers πάνω στο archive των οίκων. Παίρνοντας, για παράδειγμα, μια τεχνική (π.χ. κεντήματος) πολύ σπάνια και παλιά, η οποία πέρα από το ότι πρέπει να αναπαραχθεί πανομοιότυπα με την αρχική, στη συνέχεια πρέπει να παρουσιαστεί σε 3- 4 διαφορετικές νέες εκδοχές. Είναι κάτι το οποίο αγαπώ πολύ σε αυτήν τη δουλειά.
Ποιοι είναι οι άνθρωποι από το χώρο της μόδας που έχεις γνωρίσει και σε έχουν εμπνεύσει;
Διάφορες προσωπικότητες που έχω γνωρίσει, όχι μόνο από τη μόδα, το χορό, την τέχνη, το θέατρο κ.τ.λ., αλλά και άνθρωποι από διάφορους άλλους τομείς, ακόμη και άνθρωποι άγνωστοι που πολλές φορές τυχαίνει απλά να παρατηρώ στο δρόμο, μπορεί να με «εμπνεύσουν». Οπότε δε θα αναφερθώ ονομαστικά γιατί κάποιον ίσως ξεχάσω να αναφέρω! Άνθρωποι πολύ «εκκεντρικοί» για κάποιους άλλους, με έναν τρόπο ζωής χαρακτηρισμένο ως «μποέμ» -αν και δε συμφωνώ με τέτοιους χαρακτηρισμούς γιατί ο τρόπος που ζει κάποιος είναι το ίδιο μοναδικός όπως και η ύπαρξή του- μού έχουν κεντρίσει πολλές φορές το ενδιαφέρον.
Πόσο έχει επηρεάσει ο covid-19 τη δραστηριότητα σου;
Η κατάσταση με την πανδημία του covid-19 είναι εντελώς αβέβαιη και σίγουρα αυτή η αβεβαιότητα, όπως και το γεγονός ότι η Μόδα και η αλλαγή στον τρόπο που παρουσιαζόταν μέχρι τώρα, έχει επηρεάσει πάρα πολύ όλους όσους δουλεύουν σε αυτήν, όπως και εμένα. Υπάρχει κόσμος με τεράστια προϋπηρεσία στον τομέα του design, όσο και του savoir-faire, που έχει βρεθεί ξαφνικά χωρίς δουλειά ακόμη και στο Παρίσι. Εύχομαι το μέλλον να είναι πιο ελπιδοφόρο για όλους μας.
Ποιοι είναι οι στόχοι σου για το μέλλον;
Προς το παρόν παραμένω στο Παρίσι, μια πόλη που με εμπνέει και αγαπώ πολύ. Προσωπικά εύχομαι να τελειώσει, αρχικά, όλη αυτή η δύσκολη και κουραστική κατάσταση της πανδημίας, και μελλοντικά να ενταχθώ σε ένα creative design team ενός Haute Couture Maison.
Διαβάστε επίσης
NYFW: Οι 4 ανερχόμενοι σχεδιαστές που μας κέντρισαν το ενδιαφέρον | Hello Magazine