Netflix: Ακολουθούμε τα βήματα του μικρού ταράνδου που έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς
Ο Ντόνι Νταν είναι ένας επίδοξος Σκωτσέζος κωμικός που δουλεύει σε μια παμπ του Λονδίνου. Εκεί γνωρίζει τη Μάρθα και σύντομα η ευγενική του πράξη προς εκείνη θα του στοιχίσει τον ύπνο του και θα τον στοιχειώνει για το υπόλοιπο της ζωής του.
Το τσάι που την κέρασε θα του κατέστρεφε τη ζωή. Η Μάρθα αρχίζει να του στέλνει απανωτά μηνύματα στο Facebook και σε όποιο άλλο μέσο τους ενώνει. Συνολικά, του έχει στείλει περισσότερα από 41.000 email, του έχει αφήσει μηνύματα διάρκειας πάνω από 350 ωρών στον τηλεφωνητή του, πόσταρε για εκείνον 744 tweets, του έστειλε 46 μηνύματα στο Facebook, αλλά και 106 σελίδες επιστολών.
Η ιστορία μοιάζει τρομακτική και ίσως πρωτάκουστη. Αν οι ρόλοι ήταν ανεστραμμένοι όλα θα κυλούσαν φυσικά. Το stalking δεν είναι καινούργια υπόθεση. Ήδη κάποια χρόνια πριν, η σειρά «YOU» του Netflix, στην οποία παρακολουθούμε μια αντίστοιχη ιστορία από την άλλη πλευρά, είχε προκαλέσει χαμό αλλά δεν είχε σοκάρει τόσο.
Αν ένας μεσήλικας άρχιζε να καταδιώκει και να κατακλύζει με μηνύματα και κλήσεις μια νεαρή κοπέλα, σερβιτόρα σε μια συνοικιακή παμπ, ίσως τα πράγματα να ήταν πιο βατά. Η σειρά που αγγίζει τα όρια του ψυχολογικού θρίλερ με αρκετά κωμικά στοιχεία, δεν απέχει και τόσο από την πραγματικότητα.
Ο Σκωτσέζος κωμικός, Ρίτσαρντ Γκαντ, που βρίσκεται πίσω από τη σειρά του Netflix, έχει ζήσει το δικό του «Μικρό Ταρανδάκι». Η ιστορία που παρακολουθούμε στις οθόνες μας είναι η δική του ιστορία. Ο ίδιος είχε βρεθεί θύμα μιας αντίστοιχης συνθήκης το 2015. Μετατρέποντας την προσωπική του ιστορία σε μυθοπλασία για χάρη του Netflix, κάνει ένα σχόλιο πάνω στο stalking, τους κινδύνους που φωλιάζουν στα social media και τις τυχαίες γνωριμίες και πάνω απ’ όλα κάνει μια βροντερή δήλωση πάνω στον ανδρισμό.
Χωρίς να χάνει την ιδιότητα του κωμικού, ο Ρίτσαρντ Γκαντ, δημιουργεί έναν άνδρα ευαίσθητο και ευάλωτο. Έναν άνδρα με ρωγμές, που πέφτει θύμα της ίδιας του της καλοσύνης.
Η σειρά έχει προκαλέσει τόσο μεγάλο σάλο με τους θεατής της να ψάχνουν το πραγματικό πρόσωπο πίσω από την Μάρθα, βρίσκοντας τον υπό αναζήτηση θύτη σε διάφορα πρόσωπα του περιβάλλοντος του δημιουργού της σειράς του Netflix, με εκείνους να δυσφορούν λόγω αυτής της συνθήκης.
Ο ίδιος ο Gadd ανήρτησε στο Instagram μια έκκληση: «Παρακαλώ μην κάνετε εικασίες για το ποιο πρόσωπο θα μπορούσε να είναι από την πραγματική ζωή. Δεν είναι αυτό το νόημα της σειράς».
Ο δικηγόρος με εξειδίκευση στα media, Mark Stephens, μιλώντας στον Guardian, τόνισε: «Η νέα κουλτούρα των ανθρώπων που προσπαθούν να λύσουν ένα έγκλημα ή γίνονται ντετέκτιβ στο Διαδίκτυο, είναι απίστευτα επικίνδυνη. Φυσικά, στα στελέχη των media και τους δημιουργούς περιεχομένου αρέσει να λένε ότι είναι μια πραγματική ιστορία, αλλά είναι μόνο θέμα χρόνου μέχρι να καταστραφεί μια έρευνα από ερασιτέχνες, ίσως χαλώντας μιας σκηνής εγκλήματος ή καταστροφή αποδεικτικών στοιχείων».
Ενώ προσέθεσε: «Ίσως έχουμε φτάσει στο σημείο τώρα με την True Fiction ψυχαγωγία όπου χρειαζόμαστε προειδοποιήσεις προς στους τηλεθεατές και τους ακροατές (podcast) που θα λένε: “Παρακαλώ μην το ερευνήσετε μόνοι σας”, όπως γίνεται ήδη με τους ενόρκους. Σίγουρα, οι σεναριογράφοι μπορεί να χρειαστεί να προχωρήσουν περισσότερο για να συγκαλύψουν ανθρώπους, αλλάζοντας συστηματικά ορισμένες από τις βασικές αρχές, και όχι μόνο τα ονόματα, για να αποτρέψουν την ταυτοποίηση ή ακόμη και την εσφαλμένη ταυτοποίηση ανθρώπων».
Ο ίδιος ο δημιουργός είχε δηλώσει σε συνέντευξή του: «Ψάχνουν για μαύρο και άσπρο, καλό και κακό, και δεν λειτουργεί έτσι. Μπορείς πραγματικά να επηρεάσεις τη ζωή κάποιου υπό τις παραμέτρους της νομιμότητας και αυτό είναι κάπως τρελό. Το stalking και η παρενόχληση είναι μια μορφή ψυχικής ασθένειας. Θα ήταν λάθος να τη σκιαγραφήσουμε ως τέρας, γιατί δεν είναι καλά και το σύστημα απέτυχε απέναντί της».
Δύο τελευταίες αναφορές για το «Μικρό Ταρανδάκι» είναι 31χρονη τρανς ηθοποιός Νάβα Μάου που υποδύεται την Τέρι και έχει συγκλονίσει με την ερμηνεία της και τη ζωή της, αλλά και το έκτο επεισόδιο το οποίο αφιερώθηκε στον μακινίστα της σειράς ο οποίος έφυγε από τη ζωή πριν την κυκλοφορία της.