Η βασίλισσα Σοφία και η αδερφή της πριγκίπισσα Ειρήνη βρίσκονται στην Κρήτη με αφορμή τα εγκαίνια από την πρόεδρο της Δημοκρατίας της έκθεσης «Πάμπλο Πικάσο – Η χαρά της ζωής», στο Μουσείο Αρχαίας Ελεύθερνας στην Κρήτη.
Η έκθεση διοργανώθηκε από την κόρη του μεγάλου ζωγράφου Παλόμα Πικάσο, τον ομότιμο καθηγητή του Τμ. Ιστορίας Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης Νικόλαο Σταμπολίδη και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου και η βασίλισσα Σοφία ήταν ανάμεσα στους επίτιμους καλεσμένους.
Η βασίλισσα Σοφία ξεναγήθηκε στο μουσείο το μεσημέρι πριν τα εγκαίνια και συνοδευόταν από την αδερφή της, πριγκίπισσα Ειρήνη που αντιμετωπίζει κινητικά προβλήματα και μετακινείται με καροτσάκι.
Οι δύο γυναίκες έχουν μια ιδιαίτερη σχέση. Η πριγκίπισσα Ειρήνη για χρόνια είχε επιλέξει την Αθήνα ως μόνιμη κατοικίας της, μέχρι που βρέθηκε αντιμέτωπη με σοβαρά προβλήματα υγείας. Τότε, η βασίλισσα Σοφία φρόντισε ώστε να λάβει την καλύτερη θεραπεία και να μεταφερεθεί δίπλα της, στο παλάτι της Θαρθούελα, στα περίχωρα της Μαδρίτης.
H πριγκίπισσα Ειρήνη, ένας αντισυμβατικός χαρακτήρας έξω από τα βασιλικά πλαίσια, είναι η αγαπημένη θεία του βασιλιά Φελίπε και της αδερφής του Ινφάντα Κριστίνα, η οποία έδωσε το όνομά της στην κόρη της Ειρήνη.
Η βασίλισσα Σοφία και η πριγκίπισσα Ειρήνη απόλαυσαν την ξενάγηση στο μουσείο για την έκθεση του Πικάσο και κατόπιν η βασίλισσα, που φυσικά μιλάει άπταιστα ελληνικά αν και λείπει από τη χώρα μας από το 1962 και έχει απαρνηθεί το ορθόδοξο θρήσκευμα παρακολούθησε συναυλία του Γιώργου Νταλάρα, στον υπαίθριο χώρο του μουσείου.
Η σχέση του Πικάσο με την Κρήτη
Τα 62 έργα του Πικάσο που θα φιλοξενήσει η έκθεση –κεραμικά πιάτα και αγγεία, εξαιρετικά πλακίδια, λιθογραφίες, ένας πίνακας, μια έγχρωμη ακουαρέλα και τα μικρά γλυπτά του– θα έχουν τη θεματική «που ταιριάζει στο τοπίο και στον τρόπο ζωής της Ελεύθερνας από την αρχαιότητα έως σήμερα και που έχει να κάνει ουσιαστικά με τον ίδιο τον Πικάσο και τον ψυχισμό του.
Τους επισκέπτες θα υποδέχεται μια χαρακτηριστική ασπρόμαυρη φωτογραφία του ζωγράφου με τη μάσκα του Μινώταυρου στο πρόσωπο, καθώς κι ένας μαρμάρινος κορμός και κεφάλι Μινώταυρου, πρώιμο ρωμαϊκό αντίγραφο έργου του 5ου αι. π.Χ., από τα Μουσεία του Βατικανού.
«Πρόκειται για μια προτομή του μυθικού όντος, περισσότερο χαρίεν και παιχνιδιάρικο. Διότι ο Πικάσο δεν βλέπει τον Μινώταυρο ως τέρας, όπως για παράδειγμα κάνει ο Νταλί και άλλοι σύγχρονοί του, αλλά πιο εξανθρωπισμένο.
Εξάλλου τον έχει χαράξει και σχεδιάσει πολλές φορές ακόμα και τυφλό, δηλαδή πάσχοντα. Αυτή την ανθρώπινη διάσταση θέλουμε να δώσουμε κι εμείς στην έκθεση, η οποία είναι σε ένα βαθμό και homage στη μνήμη του γιου του Πικάσο, που έφυγε από τη ζωή πέρσι το καλοκαίρι», σημειώνει για τον Κλοντ Πικάσο, αδελφό της Παλόμα, ο οποίος αγαπούσε τόσο την Ελλάδα που θέλησε, όπως και έγινε, οι στάχτες του να σκορπιστούν το περσινό καλοκαίρι στο Αιγαίο.