Βασίλισσα Φρειδερίκη: Συγκέντρωσε περισσότερα από 100 μέλη των βασιλικών οίκων της Ευρώπης σε μια προσπάθεια προώθησης του ελληνικού τουρισμού
Σαν σήμερα, το 1954 τελείωνε η πολυτελής κρουαζιέρα με το πλοίο «Αγαμέμνων» η οποία άλλαξε τον τρόπο που ο κόσμος αντιλαμβανόταν την Ελλάδα.
Διοργανωμένη από τη βασίλισσα Φρειδερίκη, η κρουαζιέρα αυτή, πέρα από μια πολυτελής ευκαιρία διακοπών για ευρωπαίους βασιλείς, αποτέλεσε ένα στρατηγικό σχέδιο για την προώθηση του ελληνικού τουρισμού.
Η ιδέα για μια πολυτελή κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά γεννήθηκε από μια συζήτηση μεταξύ της Φρειδερίκης και του εφοπλιστή Ευγένιου Ευγενίδη.
Όταν ο τελευταίος πρότεινε στη βασίλισσα Φρειδερίκη να δώσει το όνομά της στο νέο υπερωκεάνιο «Ατλαντικ», που θα συνέδεε τον Πειραιά με τη Νέα Υόρκη, εκείνη συμφώνησε με την προϋπόθεση να χρηματοδοτούσε την κρουαζιέρα ως μέσο προώθησης του ελληνικού τουρισμού.
Σύμφωνα με τον τύπο της εποχής η ιδέα της να συγκεντρώσει νεαρές πριγκίπισσες από όλη την Ευρώπη σε ένα ταξίδι στα ελληνικά νησιά, εκτός από την προώθηση του τουρισμού είχε σκοπό να προκύψουν και προσωπικές γνωριμίες μεταξύ των εκπροσώπων των βασιλικών οίκων της Ευρώπης.
Η βασίλισσα Φρειδερίκη ήθελε να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου πρίγκιπες θα μπορούσαν να γνωρίσουν από κοντά πιθανές υποψήφιες νύφες από βασιλικούς οίκους της Ευρώπης. Μεταξύ αυτών και ο γιος της πρίγκιπας (τότε) Κωνσταντίνος.
Αν και η κρουαζιέρα συγκέντρωσε εκπροσώπους από όλους τους βασιλικούς οίκους της Ευρώπης, σε αυτή δεν πήρε μέρος η μετέπειτα βασίλισσα Άννα Μαρία, καθώς το 1954 ήταν μόνο 8 ετών και η λίστα των καλεσμένων την οποία είχε καταρτίσει η βασίλισσα είχε ηλικιακό όριο τα 15 έτη.
Για την πολυτελή κρουαζιέρα που οργάνωσε, η Φρειδερίκη διατέθηκε από τον εφοπλιστή Μάρκο Νομικό το επιβατικό ατμόπλοιο Αγαμέμνων. Ένα νεότευκτο σκάφος 5.500 τόνων και ταχύτητας 20 μιλίων, το οποίο διέθετε έξι σουίτες και 150 πολυτελείς καμπίνες, πισίνες και κινηματογραφική οθόνη, ορχήστρα, ενώ τους υψηλούς καλεσμένους εξυπηρετούσε προσωπικό 75 ατόμων.
Η ανταπόκριση των ευρωπαίων εστεμμένων είναι ενθουσιώδης. Ξεκινώντας από την Κέρκυρα και την παραδοσιακή κατοικία της ελληνικής βασιλικής οικογένειας, οι καλεσμένοι είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν την ελληνική φιλοξενία και κουζίνα.
Το πλοίο ταξίδεψε σε διάφορα ελληνικά νησιά και αρχαιολογικούς χώρους, όπως την Ολυμπία, την Κνωσό, τη Ρόδο, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο, τη Σίφνο, τον Πόρο, τις Μυκήνες, την Επίδαυρο και τους Δελφούς. Οι καλεσμένοι απόλαυσαν τις ομορφιές της Ελλάδας, συμμετέχοντας σε διάφορες δραστηριότητες και εκδηλώσεις.
Η περιήγηση ολοκληρώθηκε στην Αθήνα, την καρδιά της αρχαίας Ελλάδας. Οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν την Ακρόπολη, να εξερευνήσουν τα μουσεία και να απολαύσουν την ενέργεια της πόλης.
Οι βασιλείς, οι βασίλισσες και οι πρίγκιπες που συμμετείχαν στην κρουαζιέρα κλήθηκαν να αφήσουν πίσω τους το αυστηρό πρωτόκολλο. Αντί για τα παραδοσιακά επίσημα ενδύματα, οι καλεσμένοι ενθαρρύνθηκαν να φορέσουν άνετα, καλοκαιρινά ρούχα. Φυσικά, υπήρχαν και όρια: τα μπικίνι θεωρήθηκαν ακατάλληλα για μια τόσο επίσημη παρέα.
Η κρουαζιέρα αποδείχθηκε γόνιμο έδαφος για ρομαντικές συναντήσεις μεταξύ των νεαρών μελών των βασιλικών οικογενειών.
Η Μαρία Πία της Σαβοΐας, με την κομψότητα και την ομορφιά της, τράβηξε τα βλέμματα πολλών. Λίγες εβδομάδες μετά την κρουαζιέρα, ανακοινώθηκε ο αρραβώνας της με τον Αλέξανδρο της Γιουγκοσλαβίας και μετά από 6 μήνες παντρεύτηκαν.
Η κρουαζιέρα αποκάλυψε και άλλους έρωτες που δεν είχαν τόσο ευτυχές τέλος. Ο Ισπανός πρίγκιπας Χουάν Κάρλος, μετέπειτα βασιλιάς της Ισπανίας, παραπονέθηκε για την έλλειψη ιδιωτικότητας στο πλοίο, υπογραμμίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι νεότεροι καλεσμένοι να αναπτύξουν πιο στενές σχέσεις.
Παρόλα αυτά, ήταν σε αυτό το ταξίδι που γνώρισε και ερωτεύτηκε τη πριγκίπισσα Σοφία (μετέπειτα βασίλισσα της Ισπανίας), κόρη του βασιλιά Παύλου και της βασίλισσας Φρειδερίκης.
Στις 4 Σεπτεμβρίου του 1954 η κρουαζιέρα έλαβε τέλος και ο βασιλιάς Παύλος την κήρυξε επιτυχημένη.
Αν και η κρουαζιέρα ήταν μια μεγάλη επιτυχία από τουριστική άποψη, το υψηλό κόστος της και η κάλυψη μεγάλου μέρους της από τα δημόσια ταμεία προκάλεσε πολιτικές αντιδράσεις.
Πηγή Κεντρικής Φωτογραφίας: dnaroyals