Η Νεκταρία Γιαννουδάκη μάς μιλά για όλα αυτά που ορίζουν το «Σασμό», για τα δεινά που θα φέρει η Καλλιόπη και για… τους τζάμπα μάγκες.

Από την Μαρία Ανδρέου

Πώς πήρατε το ρόλο της Σοφίας;

Πέρσι, γύρω στο Πάσχα, με κάλεσε για οντισιόν η Μιράντα Ρωσταντή, η οποία κάνει απίθανη δουλειά στις «Άγριες μέλισσες» και τώρα στο «Σασμό». Το αστείο είναι ότι, λόγω του ότι κατάγομαι από την Κρήτη, περίμενα ότι θα μου πρότεινε το ρόλο μιας γυναίκας που ζει στο χωριό του Αστέρη. Ξέρω να μιλάω βαριά Κρητικά και είναι στο DNA μου τα ήθη και τα έθιμα των Κρητικών, αφού γεννήθηκα σε χωριό, στην Κίσσαμο Χανίων. Αλλά να που η Μιράντα μού έδωσε το ρόλο της αστής, που απέχει από τις βεντέτες και τους σασμούς. Ως Κρητικιά, όμως, ξέρω για οικογένειες που έχουν ξεκληριστεί από βεντέτες. Πρόσφατα, πριν από ενάμιση χρόνο, είχαμε το φονικό στα Ανώγεια. Αλλά και στο παρελθόν, στην Κρήτη είχε αφανιστεί σχεδόν ένα ολόκληρο χωριό –πάνω από εκατό άτομα– από βεντέτα. Ο «Σασμός» είναι ένα βιβλίο έρευνας. Ο ειρηνοποιός μπορεί να επιβάλει ως συμφιλίωση στις δυο πλευρές όρους πολύ σκληρούς, όπως το να παντρευτεί η κόρη το φονιά του πατέρα της όταν αυτός βγει από τη φυλακή. Ή το να γίνει νονός ένα μέλος από την οικογένεια των φονιάδων βαφτίζοντας παιδί από τη μεριά της φαμίλιας των θυμάτων. Με λίγα λόγια, όρους που δεν θα επιτρέπουν την αναβίωση της παλιάς βεντέτας, αφού πλέον τα δύο μέρη θα είναι συγγενείς. Η μεγαλύτερη και η πιο αιματηρή από όλες τις βεντέτες είναι αυτή των Σαρτζέτηδων ή Σαρτζετάκηδων εναντίον των Πεντάρηδων ή Πενταράκηδων. Πρόκειται για δύο από τις μεγαλύτερες οικογένειες των Χανίων. Υπολογίζεται ότι από το 1941 έως το 1956 σκοτώθηκαν λόγω της βεντέτας έως και 140 άντρες, με ανήλικους νεαρούς μεταξύ των θυμάτων! Κάθε δολοφονία Σαρτζέτη ή Πεντάρη αποδιδόταν στην αντεκδίκηση των δύο οικογενειών. H βεντέτα έληξε και τυπικά το 1985 με την εκλογή του Χρήστου Σαρτζετάκη στο αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Τότε, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Βαγγέλης Πεντάρης υπερψήφισε στη Βουλή τον Σαρτζετάκη, ο οποίος είχε μακρινή συγγένεια με τους Σαρτζετάκηδες της Κρήτης.

Πώς γίνατε ηθοποιός;

Δεν προέρχομαι από καλλιτεχνική οικογένεια, αλλά στο σχολείο είχα μια εξαιρετική φιλόλογο, που με έκανε να αγαπήσω τη λογοτεχνία και να νιώσω έλξη για τη φιλοσοφία και την τέχνη. Έδωσα Πανελλήνιες, πέρασα στη Γαλλική Φιλολογία και παράλληλα σπούδασα ηθοποιός στο Ωδείο Αθηνών και έτσι μπήκα στο χώρο του θεάτρου. Θυμάμαι ότι όταν είχα παίξει το «Ματωμένο γάμο» στο θέατρο είχα νιώσει πολύ κοντά στα πρωτόγονα πάθη της Κρήτης.

Ποια είναι η Σοφία, η ηρωίδα που υποδύεστε;

Η Σοφία έχει πολύ ισχυρό μητρικό ένστικτο. Καταλαβαίνει ότι η κόρη της, μια δικηγόρος, δεν θα μπορέσει να καταλάβει τα αρχέγονα πάθη και μίση του χωριού. Είναι μια μορφωμένη κοπέλα, πολιτισμένη και, άρα, ξένη με όλα αυτά. Δεν δρα ως ψυχολόγος απέναντι στη Στέλλα. Τη νοιάζει η ευτυχία της κόρης της, γι’ αυτό και αντιδρά. Επειδή θέλει να τη δει ευτυχισμένη, συναινεί με χίλια ζόρια στον αρραβώνα της με τον Αστέρη, αλλά όταν χωρίζουν, νιώθει δικαιωμένη. Η Στέλλα και ο Αστέρης δεν έχουν κοινό παρονομαστή. Έχουν τεράστιες διαφορές λόγω ανατροφής. Η Σοφία είναι το τρίτο μάτι στη σχέση τους, ενώ η Στέλλα δεν θέλει να δει τις διαφορές. Η Καλλιόπη, η πεθερά της Στέλλας, είναι η πηγή πολλών δεινών. Είναι βυθισμένη στο πένθος, δεν φεύγει από αυτό, αρνείται τη χαρά και σκορπά τη δυστυχία. Ως μητέρα, η Σοφία νιώθει ότι η κόρη της έχει μπλέξει με μια οικογένεια που είναι σαν ηφαίστειο που ανά πάσα στιγμή μπορεί να ενεργοποιηθεί. Οι Σταματάκηδες είναι ένα θηρίο που κοιμάται.

Σας εκπλήσσει η Σοφία;

Ναι, γιατί δεν είναι σκληρή. Έχει απλώς αίσθημα δικαίου. Δεν θέλει, όταν χωρίζει η κόρη της, να της πει «σ’ τα έλεγα εγώ», να βρεθεί απέναντί της για να της κάνει την έξυπνη λέγοντας «είδες που τελικά είχα δίκιο». Στα επόμενα επεισόδια θα δείτε τη Σοφία πώς δρα ως γιατρός. Όταν θα κληθεί να συμβουλεύσει σωστά επαγγελματικά την πιο απίθανη ασθενή. Θα πάθετε σοκ.

Ποια είναι τα αρνητικά της Κρήτης;

Αυτό που είπε ο Βασίλης Σκουλάς στο πανηγύρι. Δεν είναι στην παράδοση των Κρητικών ούτε οι κουμπουριές στα γλέντια, ούτε οι κούπες, ούτε τα τροχαία και οι κηδείες νέων από αυτή την ασυδοσία. Δεν είναι αυτή η Κρήτη μας ούτε η παράδοσή μας. Αυτή η Κρήτη με τις κούπες συμφέρει κάποιους οικονομικά και είναι τζάμπα μαγκιά. Οι Κρητικοί έχουν και επίπεδο και σοφία. Αυτές οι συνήθειες είναι ξενόφερτες, από απαίδευτους ανθρώπους.

Η αγάπη νικά πάντα;

Θα σας απαντήσω με ένα τραγούδι από τους Χαΐνηδες. «Η αγάπη κάστρα καταλύει, μπεντένια ρίχνει κάτου και παλικάρια του σπαθιού τα ρίχνει του θανάτου».

ΠΗΓΗ: 7ΜΕΡΕΣTV

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΣΑΣΜΟΣ

Ακολουθήστε το HELLO στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ